Sfaturi practice pentru e-shop/magazin online
In articolul Incepe o afacere online acum, am detaliat in 8 capitole primii pasi spre decizia de a porni la drumul spre independenta financiara. Acum vom prezenta o sinteza a sfaturilor practice dar si tehnice pe care orice magazin online ar trebui sa le bifeze. Indiferent daca incepi business-ul din pura pasiune sau bazandu-te pe ani de experienta, etapa de planificare a unei afaceri trebuie sa fie nelipsita!
Cine sunt clientii?
Daca ai identificat ideea de afacere, trebuie sa afli si nisa viitorului magazin online! Daca nu ai buget pentru cumpararea de cercetari de piata, poti folosi gratuit doua tool-uri:
Google Trends si Google Ads Keyword Planner.
Incearca sa intuiesti viitoarele interogari ale potentialilor clienti in motoarele de cautare si vei obtine informatii despre volumul de trafic care poate fi generat pe website.
Mai mult, daca vrei sa faci un calcul teoretic ai venitului potential generat, poti folosi formula => Traficul generat x Rata de conversie x Valoarea medie pe comanda.
Cum iti alegi curierul?
In procesul de vanzare-cumparare, livrarea este ultima etapa (daca nu luam in considerare feedback, fidelizare, retentie si alte etape de marketing). Cu toate acestea nu trebuie neglijata sub nicio forma, din contra trebuie acordata o atentie sporita. Stiai ca 25% dintre romani sunt influentati de livrarea gratuita oferita de comercianti in procesul de cumparare? Trebuie sa tii cont de faptul ca in Romania peste 75% din comenzi inca sunt achitate numerar la livrare, ceea ce inseamana ca exista posibilitatea ca un client sa refuze coletul daca observa ca este deteriorat, intarziat sau pur si simplu se razgandeste si astfel vei ramane pe minus cu costul transportului tur-retur.
Ce servicii pot oferi curierii?
- notificare prin sms si/sau e-mail a clientului privind statusul livrarii
- metoda de rambursare sa fie cash (in plic) sau in cont colector (cont bancar)
- livrare programata sau in aceeasi zi
- returnarea de documente semnate de client
- livrare cu deschidere colet
- livrare in weekend
- returul gratuit pentru comenzile refuzate sau nelivrabile din diverse motive
Cum alegi procesatorul de plati?
Nimic parca nu este mai comod decat o comanda achitata cu cardul atat pentru vanzator dar si pentru cumparator. Pentru realizarea acestui lucru insa vom avea nevoie de un serviciu software care sa inregistreze si autorizeze procesarea acestor tranzactii.
Desi din punct de vedere tehnic, lucrurile sunt destul de complexe, pentru end-useri totul este simplificat iar in momentul platii de fapt este necesar ca un client sa transmita corect datele cardului iar apoi platforma procesatorului va comunica cu banca emitenta a cardului in doar cateva secunde pentru a se asigura daca: clientul si cardul respectiv exista si daca fondurile sunt suficiente. Apoi banca va retine din soldul clientului, suma de achitat si o va transfera catre vanzator la o data convenita in baza unui contract de colaborare.
Ce este relevant la un procesator de plati? Varietate! Mai multe metode de plata acceptate de procesator, mai multe sanse pentru magazinul online sa inregistreze o comanda. Desigur e nevoie si de incredere astfel brandul procesatorului de plati trebuie sa fie destul de cunoscut pe plan local.
Cum alegem platforma e-commerce?
Platforma potrivita este cea care iti satisface 100% nevoile, adica care reuseste sa scoata in evidenta cel mai bine produsul sau serviciul oferit. Platformele de e-commerce se impart, in principal, in 3 categorii:
- open source – platforme care ofera acces la partea de cod, back-end si de obicei au comunitati implicate in dezvoltarea de software
- SaaS – platforme ready to use sau magazine “la cheie”. Acestea sunt platforme care au pana in 10 teme disponibile, majoritatea integrarilor necesare pentru functionare si trebuie sa achiati un abonament fix lunar
- custom – aici vorbim practic de acel website/magazin creat la comanda, 100% conform imaginatiei si dorintelor tale. Desigur, pretul va fi pe masura si trebuie analizat daca este cea mai potrivita solutie pentru ideea ta de business si daca se justifica costul
Cum ne promovam online?
Daca vorbim de afacere, vorbim de clienti, despre ce isi doresc sau au nevoie. Putem avea cel mai bun produs insa daca viitorul client, nu a aflat despre noi atunci totul este in zadar. Problema este insa ca, la fel cum viitori clienti nu ne cunosc, nici noi nu ii cunoastem pe ei. Atunci vom fi nevoiti sa schitam un avatar de client prin raspunsurile la o serie de intrebari:
- ce produse vindem? – care este scopul? – cum ne diferentiam fata de competitie? – ce nevoi/dorinte satisfacem prin produsele/serviciile noastre? – ce varsta are clientul care ar cumpara produsul noastru? – care ar fi pasiunile acestuia? – care este situatia sa sociala? – care este situatia sa financiara? etc …
Cele mai populare metode de promovare online sunt:
- SEO – Search Engine Optimization – optimizarea continutului pentru motoarele de cautare
- SEM – Search Engine Marketing – reclamele platite pentru motoarele de cautare (PPC)
- SMM – Social Media Marketing – reclamele platite pentru platformele de social media
- E-mail marketing – promovarea organica prin intermediul newsletterelor
- Content marketing – promovarea produselor sau serviciilor prin crearea si distribuirea de continut relevant pentru clienti
Ne vom opri aici si vom continua cu o analiza si mai multe sfaturi despre Cele mai populare metode de promovare online, intr-un alt post. De asemenea, daca ai o intrebare sau nevoie de un sfat suntem la un click distanta => Solicita o oferta pentru cele mai ieftine servicii de marketing online!